Pesanan Pemimpin Terdahulu


"Saya dahulu telah berkata, kita hendaklah berbaik-baik dengan bangsa lain dalam pekerjaan mencari nafkah, tetapi di sebalik itu kita mesti ingat bahawa negara ini negara Melayu yang mesti kita utamakan".- Dato' Onn
Jaafar


"Sejarah telah membuktikan bahawa orang Melayu berjiran dengan orang bukan Melayu lebih daripada 200 tahun yang lalu. Kita duduk bersama-sama dan berjiran dengan pelbagai kaum di negara ini. Bagi saya, kejayaan itu memerlukan kepada beribu-ribu kepala, beribu-ribu hati dan beratus-ratus ribu tangan yang perlu digabungkan menjadi satu dan tunggal supaya faedah-faedah dan cita-cita kita itu tercapai dengan sempurnanya". - Almarhum Tunku Abdul Rahman Putra al-Haj.

30 September 2009

Perubahan yang baik


Hari ini selepas kelas saya pergi ke bank Islam di kolej mawar dan singgah sekali untuk membeli makanan. Saya tidak berhajat untuk makan di situ sebaliknya ingin tapau sahaja. Saya lihat di semua gerai sudah tidak ada lagi bekas makanan polistrin sebaliknya digantikan dengan kertas bungkusan makanan berwarna coklat (yg selalunya digunakan bila beli nasi lemak). Ini perubahan yg bagu s ke arah sifar polistrin sebab ia memang merbahaya. Sebenarnya di universiti lain telah lama menyahut kempen ini terutama di usm tapi di uitm baru jerr. Tapi masalahnya pulak tadi (masalah kecik jer) ada penjual tidak melipatkan kertas bungkusan itu, jadi pelajar terkial2 lah macamana nk melipatnya utk isi nasi. Saya fikir ada baiknya juga pemilik gerai menyediakan bekas makanan multipurpose (yg warna jernih tu yg selalu digunakan oleh org yg jual kuih raya/bubur dll), kenakanlah sedikit caj untuk tampung kosnya jika kosnya tinggi atau para pelanggan/pelajar juga digalakkan membawa bekas sendiri utk membeli makanan. tetapi pekedai mesti menaikkan notis supaya memudahkan pelanggan.
(saya cuba dapatkan gambarnya kemudian)

Tiada ulasan: