Pesanan Pemimpin Terdahulu


"Saya dahulu telah berkata, kita hendaklah berbaik-baik dengan bangsa lain dalam pekerjaan mencari nafkah, tetapi di sebalik itu kita mesti ingat bahawa negara ini negara Melayu yang mesti kita utamakan".- Dato' Onn
Jaafar


"Sejarah telah membuktikan bahawa orang Melayu berjiran dengan orang bukan Melayu lebih daripada 200 tahun yang lalu. Kita duduk bersama-sama dan berjiran dengan pelbagai kaum di negara ini. Bagi saya, kejayaan itu memerlukan kepada beribu-ribu kepala, beribu-ribu hati dan beratus-ratus ribu tangan yang perlu digabungkan menjadi satu dan tunggal supaya faedah-faedah dan cita-cita kita itu tercapai dengan sempurnanya". - Almarhum Tunku Abdul Rahman Putra al-Haj.

02 Februari 2009

24 Jan- 1 Februari -Semester break/Tahun Baru Cina


Masa untuk menarik nafas dari kesesakkan waktu dan tugas sejak sesi persekolahan dan perkuliahan dibuka. Tapi banyak juga tugasan tak selesai. Menjelang tahun baru Cina dan semasa perayaan, kawasan rumah kami amat sunyi. Mana yg anak2 mereka bercuti sehingga seminggu, mereka balik kampung. Tapi sekolah integrasi dan sri pintar cuti 2 hari je. Yang seronoknya jalan waktu pagi sangat lengang , keluar 7.45. pukul 8 dah sampai seksyen 7 worldwide.

Pasal tahun baru cina, kawasan rumah kami memang ramai org Cina. Yang menarik perhatian saya ialah jiran depan rumah kami. Kalau org Melayu sambut raya dah tentu main mercun dan bunga api berbungkus2 menjelang perayaan, semasa dan selepas, tapi saya perhatikan mereka ni sungguh berdisiplin dalam bermain mercun. Walaupun mercun dan bunga api itu adalah antara kemestian dalam perayaan mereka tetapi anak mereka hanya main mercun pada sebelah malam shj itupun hanya beberapa batang shj dan tak nampak pulak dia main bunga api yg kecik2 tu mcm anak org Melayu selalu main. Tapi dorang (jiran satu lagi) ada bakar bunga api yg besar tu (macam bunga api masa sambutan tahun baru). Sebab tu anak org Cina tak de yang putus jari/tgn/kaki mcm org Melayu.

Tiada ulasan: