Pesanan Pemimpin Terdahulu


"Saya dahulu telah berkata, kita hendaklah berbaik-baik dengan bangsa lain dalam pekerjaan mencari nafkah, tetapi di sebalik itu kita mesti ingat bahawa negara ini negara Melayu yang mesti kita utamakan".- Dato' Onn
Jaafar


"Sejarah telah membuktikan bahawa orang Melayu berjiran dengan orang bukan Melayu lebih daripada 200 tahun yang lalu. Kita duduk bersama-sama dan berjiran dengan pelbagai kaum di negara ini. Bagi saya, kejayaan itu memerlukan kepada beribu-ribu kepala, beribu-ribu hati dan beratus-ratus ribu tangan yang perlu digabungkan menjadi satu dan tunggal supaya faedah-faedah dan cita-cita kita itu tercapai dengan sempurnanya". - Almarhum Tunku Abdul Rahman Putra al-Haj.

16 Julai 2009

Sistem Pendidikan Islam dan Pendidikan Islam dalam Sistem Pendidikan Negara

11 Julai 2009- Sabtu. Gabungan Mahasiswa Semenanjung (GAMIS) telah menganjurkan Kongres kali Pertama Rejuvenasi Sistem Pendidikan Islam dalam Pendidikan Negara. Antara perkara penting dan utama yang ditimbulkan dalam kongres ini ialah:
* pendidikan Islam selalunya dilihat sebagai satu subjek yg sama tarafnya seperti subjek bahasa, matematik, sains. Ia tidak dilihat sebagai satu sistem.
* kesannya, ia meletakkan kedudukan pendidikan Islam itu sendiri di tahap yang rendah (tidak diangkat pada kedudukan sepatutnya)
* hanya memenuhi keperluan masa pengajaran, tidak kepada pembangunan manusiawi
* landskap sistem pendidikan negara hanya mengejar 'A" dari pembangunan insan rabbani, akhirnya tidak melahirkan manusia tetapi hanya cemerlang akademik shj.
*para nabi diberi kelebihan oleh Allah dengan ilmu dan hikmah begitu juga dengan para sarjana Islam terdahulu tetapi kita pada hari ini lebih banyak memberi tumpuan kepada keintelektualan yang berasaskan aqal dan tiada hikmah.
*Hikmah diperolehi bukan dari kelas tetapi kita perlu mendekatkan diri kepada Allah, serta menjauhkan maksiat maka Allah akan memberikan hikmah-Nya. Jika kita buntu dalam mencari ilmu, kita seharusnya memuhasabahkan diri semula supaya lebih bertaqwa kepada Allah.
*pendidikan kini dilihat seperti 'warung kopi'. Apabila kita pergi ke warung kopi, mereka akan tanya "anda mahu makan apa?" Begitu juga masa kini apabila para pelajar datang ke universiti mereka ditanya "nak belajar apa?" dan IPT tidak memberikan apa yang diperlukan oleh seseorang.
*tanpa disedari, sistem pendidikan yang dilaksanakan kini mungkin akan menjadi proses pembodohan pelajar (hilang sifat kemanusiaan)
* "SEMUA MANUSIA DILAHIRKAN CERDAS TETAPI DIPERBODOHKAN OLEH PENDIDIKAN - WE MORE TESTING THAN EDUCATING)
*APAbila "A" menjadi matlamat dan ukuran maka disinilah hilangnya kemanusiaan

Tiada ulasan: