Pesanan Pemimpin Terdahulu


"Saya dahulu telah berkata, kita hendaklah berbaik-baik dengan bangsa lain dalam pekerjaan mencari nafkah, tetapi di sebalik itu kita mesti ingat bahawa negara ini negara Melayu yang mesti kita utamakan".- Dato' Onn
Jaafar


"Sejarah telah membuktikan bahawa orang Melayu berjiran dengan orang bukan Melayu lebih daripada 200 tahun yang lalu. Kita duduk bersama-sama dan berjiran dengan pelbagai kaum di negara ini. Bagi saya, kejayaan itu memerlukan kepada beribu-ribu kepala, beribu-ribu hati dan beratus-ratus ribu tangan yang perlu digabungkan menjadi satu dan tunggal supaya faedah-faedah dan cita-cita kita itu tercapai dengan sempurnanya". - Almarhum Tunku Abdul Rahman Putra al-Haj.

03 Mac 2011

Rakyat malaysia yang TERKAYA


Tinjauan oleh Malaysian Business

1). Robert Kuok (“Raja Gula” yang memiliki rangkaian hotel lima bintang di rantau ini): RM50.04 bilion,

2). T. Ananda Krishnan (taikun telekomunikasi-Maxis): RM45.78 bilion.

3). Tan Sri Teh Hong Piow (Pengerusi Public Bank): RM12.77 bilion

4). Tan Sri Lee Shin Chen (Pengerusi Eksekutif IOI Corporation Bhd.): RM12.74 bilion.

5). Tan Sri Lim Kok Thay (Pengerusi Kumpulan Genting) : RM10.89 bilion

6). Tan Sri Quek Leng Chan (Pengerusi Kumpulan Hong Leong): RM7.09 bilion.

7). Tan Sri Syed Mokhtar Albukhary (yayasan al-Bukhary) : RM8.84 bilion.

8).Balu Tan Sri Lim Goh Tong, Puan Sri Lee Kim Hua (Genting Berhad): RM7.43 bilion.

9) Tan Sri Tiong Hiew King (Pengerusi Rimbunan Hijau): RM4.77 bilion

10). Ong Beng Seng (hartawan Singapura) : RM3.98 bilion.

11).Beng Seng merampas kedudukan Pengerusi Kumpulan Berjaya, Tan Sri Vincent apabila kekayaannya menyusut menyebabkan ia hanya sekadar berada di tempat ke-12.

Sementara itu, senarai individu-individu terkaya menerima tiga nama baru dengan kemasukan Pengarah Urusan dan Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Mah Sing, Tan Sri Leong Hoy Kum dan Pengerusi Eksekutif Supermax Corporation Bhd. , Datuk Seri Stanley Thai serta Naib Pengerusi Eksekutif Tan Chong Holdings Bhd., Datuk Tan Heng Chew.

Menurut Malaysian Business, jumlah kekayaan 40 individu terkaya di Malaysia meningkat lebih daripada 30 peratus didorong oleh peningkatan pasaran saham dan peluasan ekonomi. Seperti tahun-tahun sebelumnya, kekayaan 40 individu itu berdasarkan nilai pegangan saham dalam syarikat-syarikat tersenarai sehingga 21 Januari lalu.

Jumlah kekayaan kesemua individu itu sekarang bernilai RM206.27 bilion sehingga 21 Januari 2011 berbanding RM156.7 bilion tempoh yang sama tahun lalu. Keseluruhan pertambahan itu adalah seiring dengan kenaikan 20 peratus FBM KLCI sejak tinjauan terakhir.Tambahnya, tahun ini menyaksikan bilangan individu terkaya lebih banyak iaitu sebanyak 27 orang, bertambah lima daripada 2010.

Tiada ulasan: