Pesanan Pemimpin Terdahulu


"Saya dahulu telah berkata, kita hendaklah berbaik-baik dengan bangsa lain dalam pekerjaan mencari nafkah, tetapi di sebalik itu kita mesti ingat bahawa negara ini negara Melayu yang mesti kita utamakan".- Dato' Onn
Jaafar


"Sejarah telah membuktikan bahawa orang Melayu berjiran dengan orang bukan Melayu lebih daripada 200 tahun yang lalu. Kita duduk bersama-sama dan berjiran dengan pelbagai kaum di negara ini. Bagi saya, kejayaan itu memerlukan kepada beribu-ribu kepala, beribu-ribu hati dan beratus-ratus ribu tangan yang perlu digabungkan menjadi satu dan tunggal supaya faedah-faedah dan cita-cita kita itu tercapai dengan sempurnanya". - Almarhum Tunku Abdul Rahman Putra al-Haj.

11 Januari 2011

Perdebatan karya sasterawan negara-Novel Interlok


Sejarah tidak boleh dipadam walau sepahit manapun dan walau sedahsyat manapun ia. Mengingati sejarah bukan bererti mengunkit tetapi sebagai pengajaran supaya tidak mengulangi kesilapan, mengulangi keperitan akibat tindakan dan perlakuan lalu sama ada kita mangsa atau pemangsa. Justeru, dlm kes novel interlok tidak seharusnya rasa terhina kerana ia adalah realiti ketika itu. Asal sahaja kita kini tidak menjadi manusia seperti mereka dan tidak berfikir seperti mereka atau tidak melakukan tindakan seperti mereka. Siapapun sepatutnya boleh menerima perkara yang lepas telah menjadi sejarah tetapi bukan bermakna sejarah itu tidak perlu diberitahu atau merasa malu. Ini kerana orang terkemudian perlu tahu sejarah terdahulu supaya mereka dapat pengajarannya bukan untuk menambah kebencian atau rasa rendah diri atau rasa terhina. Berikut adalah pendapat yang perlu difikirkan:

Awang Sarian: Abdullah tak bohong fakta sejarah(Laporan Bernama)
Kewujudan kasta yang digambarkan oleh Sasterawan Negara Abdullah Hussein dalam novelnya, Interlok, bukan suatu bentuk penghinaan kepada mana-mana kaum malah merupakan realiti pada zaman berkenaan.

Penyandang Kursi Pengajian Bahasa Melayu, Malaysia-China di Foreign Studies University (BFSU) China Beijing Prof Awang Sariyan berkata golongan kasta itu dibawa oleh penjajah Inggeris untuk manipulasi ekonomi mereka. Beliau berkata Sasterawan Negara itu ialah seorang penulis yang menghasilkan karya berdasarkan fakta dan realiti sosial pada zaman-zaman yang dilalui dan disaksikannya sendiri.

"Novel Interlok adalah merupakan gambaran realiti sosial pada zaman berkenaan dan pengisahan yang melibatkan penghijrahan kaum pekerja dari luar termasuk orang dari India memang terakam dalam karya-karya ilmiahnya," kata Awang kepada Bernama menerusi e-melnya di Besut hari ini. Beliau diminta mengulas tentang desakan golongan tertentu yang mahukan novel Interlok diharamkan daripada diangkat sebagai salah sebuah novel untuk komponen sastera dalam Bahasa Malaysia tingkatan lima bermula tahun ini.

Mereka mendakwa novel berkenaan mempunyai elemen-elemen yang menghina kaum India di negara ini. Beliau berkata Abdullah tidak membohongi fakta sejarah dengan mengatakan bahawa dalam kapal itu bersesak-sesak golongan Brahmin atau golongan Ksyatria dibawa oleh Inggeris untuk menjadi buruh kereta api atau buruh di ladang getah.Menurutnya konteks yang menggambarkan suasana dalam kapal itu pula menunjukkan nilai murni golongan tersebut yang memiliki perasaan dan kesediaan hidup bersama tanpa berasa bimbang oleh sebab berlainan taraf atau kasta.

Sehubungan dengan itu Awang meminta supaya semua pihak membuat renungan yang rasional dan ilmiah dalam membuat sesuatu rumusan dan perlu menghayati teks sastera dalam konteks wacana sosiobudaya dan sejarah, bukan berdasarkan sentimen sempit yang tidak ilmiah. Katanya, perkara tersebut akan bertambah rumit lagi jika isu itu dikaitkan pula dengan perhitungan politik yang sempit.

Interlok’ sesuai digunakan - Iksep12/01/2011
MELAKA, 12 Jan. - Institut Kajian Sejarah dan Patriotisme Malaysia (Iksep) berpandangan Interlok sesuai dijadikan salah sebuah novel untuk komponen sastera di sekolah kerana kandungannya berdasarkan fakta sejarah.

Justeru, kata Pengurus Besar Iksep Datuk Aziz Ujang, Kementerian Pelajaran harus bertegas dalam isu tersebut dan tidak tunduk kepada desakan pihak tertentu yang mahu penggunaan buku itu dalam pengajaran Bahasa Malaysia untuk Tingkatan Lima bermula tahun ini ditarik balik.“Secara logik dan rasional, saya ingat budak-budak sekolah rendah pun boleh fikir, sudah lebih 40 tahun novel ini diterbitkan dan tidak ada masalah pun.“Tiba-tiba hari ini segelintir pihak ini bangkitkan dan memperhangatkannya menjadi isu perkauman,” katanya di sini hari ini.- Bernama

Tiada ulasan: