Pesanan Pemimpin Terdahulu


"Saya dahulu telah berkata, kita hendaklah berbaik-baik dengan bangsa lain dalam pekerjaan mencari nafkah, tetapi di sebalik itu kita mesti ingat bahawa negara ini negara Melayu yang mesti kita utamakan".- Dato' Onn
Jaafar


"Sejarah telah membuktikan bahawa orang Melayu berjiran dengan orang bukan Melayu lebih daripada 200 tahun yang lalu. Kita duduk bersama-sama dan berjiran dengan pelbagai kaum di negara ini. Bagi saya, kejayaan itu memerlukan kepada beribu-ribu kepala, beribu-ribu hati dan beratus-ratus ribu tangan yang perlu digabungkan menjadi satu dan tunggal supaya faedah-faedah dan cita-cita kita itu tercapai dengan sempurnanya". - Almarhum Tunku Abdul Rahman Putra al-Haj.

28 Januari 2011

amat mendukacitakan


Konflik dan perdebatan tentng novel Interlok ditamatkan dgn keputusan yg menyedihkan ini. Bagaimana dgn lambakan cetakan yg byk pastu nk tampal lak. Adakah ini jalan terbaik. Jika dikekalkan interlok (pd saya) tanpa sebarang perubahan , ia bukan bermakna org Melayu jaguh/amat berkuasa tetapi lebih kpd ketegasan dan sifat menghormati serta memahami secara ilmiah bukan emosi. Dgn jolokan dan panggilan itulah (yg dsebut dlm Interlok - paria) , mk muncul org2 spt Ananda krishna, m.rajagopal, R.Arumugam, s. samy vellu, m.kaveas, m.murugiah dan ahli2 akademik d negara ini. Fikirkanlah

Interlok kekal digunakan, pindaan pada bahagian sensitif
27/01/2011 4:36pm

KUALA LUMPUR 27 Jan. – Novel Interlok kekal digunakan sebagai teks komponen sastera bagi mata pelajaran Bahasa Malaysia Tingkatan Lima dengan pindaan dibuat kepada bahagian yang dianggap sensitif oleh masyarakat India, demikian diumumkan Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Beliau yang juga Menteri Pelajaran berkata, satu panel bebas akan diwujudkan untuk mengkaji bentuk pindaan dan mengemukakan perakuan kepada kerajaan.

"Keputusan mengekalkan novel ini dengan membuat pindaan supaya tidak menyinggung perasaan kaum India adalah jalan penyelesaian terbaik,” katanya dalam satu kenyataan hari ini."Saya menjangkakan pindaan ini akan dapat dibuat dalam masa yang terdekat,” katanya.Muhyiddin juga menegaskan bahawa novel Interlok hanya akan digunakan setelah pindaan disiapkan dan diedarkan ke sekolah-sekolah.

Novel karya Sasterawan Negara Datuk Abdullah Hussain itu menimbulkan kontroversi berikutan keputusan Kementerian Pelajaran memilih novel itu sebagai teks sastera Tingkatan Lima tahun ini kerana didakwa terdapat perkataan yang menyinggung perasaan masyarakat India di negara ini. – Bernama

Berikut pula petikan drpd Malaysiakini.

Hindu Sangam kecewa

Malaysia Hindu Sangam (MHS) amat terkejut dan benar-benar kecewa dengan pengumuman Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin bahawa novel 'Interlok' akan dikekal dalam sukatan kesusasteraan Melayu bagi tingkatan lima.

"(Keputusan itu dibuat) walaupun banyak bantahan dari pelbagai pihak dalam masyarakat India - yang meragkumi ahli akademik dan NGO - yang keras membantah kandungan dalam beberapa bahagian novel tersebut, yang berunsur menghina," kata presiden MHS, RS Mohan.Dalam satu kenyataan hari ini, beliau berkata, MHS tidak menyokong novel tersebut yang akan dibaca oleh ratusan ribu pelajar di seluruh negara.

Mohan berkata, memandang sebahagian besar guru yang mengajar Sastera Melayu adalah bukan India, maka mereka tidak akan dapat menjelaskan penggunaan kata-kata menghina oleh penulis dan beberapa kenyataan mengelirukan dalam novel tersebut.

Beliau menyifatkan tindakan kementerian berkenaan sebagai bercanggah sepenuhnya terhadap konsep '1 Malaysia serta tidak akan membantu perpaduan antara kaum di negara ini.

Menurutnya, MHS akan terus berjuang supaya novel 'Interlok' ditarik balik daripada sukatan kesusasteraan Melayu bagi tingkatan 5.MHS juga, katanya, akan berusaha untuk mengadakan pertemuan dengan perdana menteri untuk membincangkan dan menyelesaikan itu tersebut.

Selain itu, kata Mohan, MHS akan mengadakan dialog dengan NGO India Sabtu ini di pejabatnya di Petaling Jaya.Sesi dialog itu juga, tegasnya, akan turut membincangkan isu-isu serius lain yang dihadapi masyarakat India serta menyediakan memorandum bersama untuk diserahkan kepada perdana menteri.

Tiada ulasan: