Pesanan Pemimpin Terdahulu


"Saya dahulu telah berkata, kita hendaklah berbaik-baik dengan bangsa lain dalam pekerjaan mencari nafkah, tetapi di sebalik itu kita mesti ingat bahawa negara ini negara Melayu yang mesti kita utamakan".- Dato' Onn
Jaafar


"Sejarah telah membuktikan bahawa orang Melayu berjiran dengan orang bukan Melayu lebih daripada 200 tahun yang lalu. Kita duduk bersama-sama dan berjiran dengan pelbagai kaum di negara ini. Bagi saya, kejayaan itu memerlukan kepada beribu-ribu kepala, beribu-ribu hati dan beratus-ratus ribu tangan yang perlu digabungkan menjadi satu dan tunggal supaya faedah-faedah dan cita-cita kita itu tercapai dengan sempurnanya". - Almarhum Tunku Abdul Rahman Putra al-Haj.

16 Mac 2010

Lawak yang memualkan...

Saya ingin memetik tulisan di akhbar cina (China Press). Bukan saya yg baca paper tu tp ulasannya ada dimuatkan dlm paper utusan. Tulisan tersebut mempertikaikan uitm yg dikatakan mempunyai keistimewaan tersendiri yg tidak boleh disentuh oleh sesapa (kerana hanya Melayu/bumiputera shj didalamnya). Penulis tersebut berasa ragu apa yg dibuat/disogokkan kpd para pelajar melayu dlm kampus uitm kerana katanya tiada siapa yg tahu mengenai agenda yg dirancang dan dilaksanakan. Tambahan pula jaminan dr DSNTR menambahkan keraguan mereka terhadap generasi pelapis melayu ini.
* ulasan saya: rasa lawak dgn tulisan ini sbb tidak ke dia tahu bahawa dlm uitm ini memang pelajarnya bumiputera (student antarabangsa ada juga) tp kakitangannya termasuk lecturer terdiri dr pelbagai bangsa termasuk cina dan india. Bukak je website uitm tenguklah apa proram yg diatur/diberikan kpd para pelajar. Kalau x puas lagi, hah!datang je ke uitm buatlah survey...melampau sangat prasangka mereka tu..betul2 mereka ni banagsa yg kiasu (spt yg selalu disebut oleh Dr Ridhuan Tee)

2 ulasan:

SHaRKFiQ SSM berkata...

kiasu tu apa??

Pn Nurul Himmah berkata...

sentiasa nak menang. Juga selalu disebut mereka itu bersifat ultra kiasu iaitu menang besar, bukan sekadar nk menang tapi menang yg berganda2.