Pesanan Pemimpin Terdahulu


"Saya dahulu telah berkata, kita hendaklah berbaik-baik dengan bangsa lain dalam pekerjaan mencari nafkah, tetapi di sebalik itu kita mesti ingat bahawa negara ini negara Melayu yang mesti kita utamakan".- Dato' Onn
Jaafar


"Sejarah telah membuktikan bahawa orang Melayu berjiran dengan orang bukan Melayu lebih daripada 200 tahun yang lalu. Kita duduk bersama-sama dan berjiran dengan pelbagai kaum di negara ini. Bagi saya, kejayaan itu memerlukan kepada beribu-ribu kepala, beribu-ribu hati dan beratus-ratus ribu tangan yang perlu digabungkan menjadi satu dan tunggal supaya faedah-faedah dan cita-cita kita itu tercapai dengan sempurnanya". - Almarhum Tunku Abdul Rahman Putra al-Haj.

15 Mac 2010

hasil dari Bengkel Penilaian Semula kursus Hubungan Etnik di IPTA

Bengkel ini telah diadakan pada 8-9 Mac di Puri Pujangga UKM, anjuran KITA (Institut Hubungan Etnik) UKM. Selama 2 hari program di isi dgn pembentangan kertas kerja pada hari 1 dan 2 (pagi). Pembentangan juga menjurus kpd hasil kajian di beberapa universiti tentng pengajaran kursus ini sama ada dr segi P&P atau silabusnya. Beberapa perkara dapat disimpulkan di sini:
* P&P yg baik mampu menarik minat dan kefahaman pelajar terhadap kursus ini
* Kursus Hubungan Etnik bukan sejarah tetapi aspek sejarah berperanan memberi kefahaman dan kesedaran tentang jatidiri/ketatanegaraan dsbgnya.
* kontrak sosial perlu difahami oleh setiap lapisan masyarakat, namun ada di kalangan sarjana yg datang sudah tidak nampak lagi apa perlu dan pentingnya kontrak sosial itu dibahaskan.
*kontrak sosial seolahnya dilihat oleh orang bukan melayu sebagai halangan dalam perpaduan/hubungan etnik yg harmoni ( ini orang tarak bole pakai)
* bahan2 sokongan seperti gambar, audio, video, keratan akhbar/majalah sangat berfungsi dlm pengajaran subjek ini
* setiap pensyarah yg mengajar subjek ini perlu menghayatinya supaya ia dpt memberi kesan kepada para pelajar.
* kerja kursus perlu di perluaskan lagi spy pelajar lebih memahami masyarakat sekitarnya.
*dicadangkan 7 minggu perkuliahan dan 7 minggu utk kerja2 lapangan para pelajar

Tiada ulasan: