Pesanan Pemimpin Terdahulu


"Saya dahulu telah berkata, kita hendaklah berbaik-baik dengan bangsa lain dalam pekerjaan mencari nafkah, tetapi di sebalik itu kita mesti ingat bahawa negara ini negara Melayu yang mesti kita utamakan".- Dato' Onn
Jaafar


"Sejarah telah membuktikan bahawa orang Melayu berjiran dengan orang bukan Melayu lebih daripada 200 tahun yang lalu. Kita duduk bersama-sama dan berjiran dengan pelbagai kaum di negara ini. Bagi saya, kejayaan itu memerlukan kepada beribu-ribu kepala, beribu-ribu hati dan beratus-ratus ribu tangan yang perlu digabungkan menjadi satu dan tunggal supaya faedah-faedah dan cita-cita kita itu tercapai dengan sempurnanya". - Almarhum Tunku Abdul Rahman Putra al-Haj.

23 Mac 2010

Di sebalik kisah Natrah dan rusuhan 1950 di Singapura

Saya sedang membaca buku NATRAH (antara cinta, rusuhan dan air mata) yg ditulis oleh Datin Seri Fatini Yaacob. Saya beli di PBAKL 2010 pd ahad lepas tapi sy dpt harga istimewa sbb utk peserta forum MAPIM diberi diskaun istimewa. Harga biasa rm75 tp sy beli rm52 je. Kisah Natrah memang sy telah ikuti melalui penulisan penulis di dewan masyarakat sms dia bekerja d DBP. Ketika itu sy sekolah menengah dan pd sy 2 nama ini sgt sinonim (natrah=fatini). Malah sy anggap org selayaknya menulis buku kisah natrah ini adalah datin fatini sendiri (sy juga meminatinya sbnrnya tp sms bekerja di utusan x pernah pulak menemuinya dlm tugasan sy tp slps 1994 beliau pun dlm 'pertapaan' -hrp datin x marah dgn istilah ini. Selepas 20 tahun barulah kisah natrah dihasilkan dlm naskhah, juga selepas kematian natrah itu sendiri pd julai 2009. Inilah persoalan yg sy ajukan kpd penulis d forum itu (penulis jd ahli panel). Scr ringkas d sini sy juga ingin mengajak rakan2 utk membaca buku ini. Sesungguhnya kisah natrah bukan sekadar cerita cinta antara natrah dan mansor adabi tetapi melangkaui batasan itu. Sy yakin pengalamn, masa dan pengkajian yg mendlm myebabkan penulis dpt menghayati penulisan dan kesimpulannya dengan baik. Bak kata penulis, natrah hanya menjadi alat yg diberikan oleh Allah swt kpd umat Melayu/Islam yg pd ketika itu seolah alpa dlm memperjuangkan/mempertahankan agamanya. Rusuhan yg blaku 1950 sbenarnya tercetus hanya apabila Natrah diletakkan di gereja utk sementara ketika menunggu keputusan rayuan. Sedangkan semasa keputusan mahkamah menetapkan natrah dikembalikan kpd ibu bapanya, masyarakat dpt menerimanya. Ini yg membuatkan org Melayu marah. Ada 3 perkara yg masih relevan hingga ke hr ini dr kisah natrah ini iaitu isu mahkamah syariah, hak penjagaan anak dan murtad. Juga jgn dilupa jasa dan peranan Prof Tan Sri AHmad Ibrahim yg mjd peguam natrah yg seterusnya memperjuangkan undang2 Islam di Tanah Melayu (termasuk perkara 121 (1A), tp kita masih belum dpt melakukan byk perubahan pd undg2 Islam. Kpd shbt2 yg tlibat dgn undg2 sy rasa perlu memikirkan apakah peranan mrk dlm hal ini-semua org perlu memainkan peranan dlm dakwah ini mengikut bidg dan kmampuan mrk. Tapi sy percaya hanya org yg dpt megkaji, membaca, memahami sejarah ini shj yg dpt meresapi/menghayati isu ini dgn mendalam.
Kepada para pelajar terutama pelajar saya, disarankan utk membc buku ini. Jgn berkira dgn harga, kerana kesedaran yg timbul krnnya tak ternilai harganya. Ia juga boleh dijdkn bhn sej dan warisn generasi seterusnya.

2 ulasan:

SHaRKFiQ SSM berkata...

ustazah, nk pnjam bleh??

PnNurul berkata...

amboi..nak pinjam saja...tapi boleh je no prob asalkan pulang baik sudah le, jangan lak buat harta, tp kalu beli lagi baik boleh menambahkan koleksi almari buku awak tu ye tak...hehhehehe