Pesanan Pemimpin Terdahulu


"Saya dahulu telah berkata, kita hendaklah berbaik-baik dengan bangsa lain dalam pekerjaan mencari nafkah, tetapi di sebalik itu kita mesti ingat bahawa negara ini negara Melayu yang mesti kita utamakan".- Dato' Onn
Jaafar


"Sejarah telah membuktikan bahawa orang Melayu berjiran dengan orang bukan Melayu lebih daripada 200 tahun yang lalu. Kita duduk bersama-sama dan berjiran dengan pelbagai kaum di negara ini. Bagi saya, kejayaan itu memerlukan kepada beribu-ribu kepala, beribu-ribu hati dan beratus-ratus ribu tangan yang perlu digabungkan menjadi satu dan tunggal supaya faedah-faedah dan cita-cita kita itu tercapai dengan sempurnanya". - Almarhum Tunku Abdul Rahman Putra al-Haj.

15 Jun 2008

Ringkasan penting


Ini adalah antara perkara yang dinanti-nantikan oleh setiap pelajar. Saya selalu berkata kepada pelajar saya bahawa satu hari ini caj 3% PTPTN tetap akan berubah. Masa dan keadaaan akan mengubah peraturan yang ada. jadi, tunggu dan bersabarlah. Mereka selalu merungut tentang caj yang dainggap tinggi dan membebankan itu. Mudah-mudahan keputusan muktamad akan dicapai tidak lama lagi tentang jumlah sebenar penurunan caj tersebut. Berikut antara petikan akhbar mengenai perkara berkaitan.

1. Turunkan caj perkhidmatan (Utusan Online)
Turunkan caj perkhidmatan. KUALA LUMPUR 9 Jun - Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) akan menurunkan caj perkhidmatan tiga peratus yang dikenakan ke atas peminjam dalam masa terdekat bagi mengurangkan bebanan mereka.Timbalan Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Idris Haron berkata, kementeriannya 10/06/2008

2. Caj perkhidmatan PTPTN turun 50 peratus? (Utusan Online)
Oleh HASHNAN ABDULLAH
PUTRAJAYA 13 Jun - Kerajaan membayangkan penurunan sebanyak 50 peratus kadar caj perkhidmatan yang dikenakan oleh Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) ke atas setiap peminjamnya.
Caj perkhidmatan yang dikenakan sehingga kini ialah tiga peratus dan ia bertujuan menampung kos pengurusan, pentadbiran tabung serta sebagai sumber pendapatan PTPTN untuk memberi pinjaman kepada pelajar lain pada masa depan.
Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin yang ditemui selepas majlis pelancaran Transformasi Pengajian Tinggi di sini mengesahkan bahawa kadar penurunan itu 'amat menyenangkan'.
"Kajian semula terhadap caj perkhidmatan yang dikenakan oleh PTPTN itu kini dalam peringkat akhir.
"Saya akan cuba membentangkannya pada mesyuarat Kabinet minggu depan sebelum mengumumkan secara rasmi," katanya.
Kajian semula terhadap caj perkhidmatan PTPTN itu telah dimulakan sejak April lalu bagi memberikan keselesaan kepada peminjamnya.

Tiada ulasan: