Pesanan Pemimpin Terdahulu


"Saya dahulu telah berkata, kita hendaklah berbaik-baik dengan bangsa lain dalam pekerjaan mencari nafkah, tetapi di sebalik itu kita mesti ingat bahawa negara ini negara Melayu yang mesti kita utamakan".- Dato' Onn
Jaafar


"Sejarah telah membuktikan bahawa orang Melayu berjiran dengan orang bukan Melayu lebih daripada 200 tahun yang lalu. Kita duduk bersama-sama dan berjiran dengan pelbagai kaum di negara ini. Bagi saya, kejayaan itu memerlukan kepada beribu-ribu kepala, beribu-ribu hati dan beratus-ratus ribu tangan yang perlu digabungkan menjadi satu dan tunggal supaya faedah-faedah dan cita-cita kita itu tercapai dengan sempurnanya". - Almarhum Tunku Abdul Rahman Putra al-Haj.

19 Mei 2009

Kongsi bersama


16 Mei diangkat menjadi tarikh/hari mengenang jasa dan pengorbanan guru. Bila tiba tarikh itu setiap tahun, saya juga tidak ketinggalan menerima ucapan2 sama ada dari student, x-student, atau lain2, cuma kadang2 saya terpikir sambutan hari guru ni untuk mereka yg bergelar guru aje ke atau semua yg terlibat dgn profesion yg berkkaitan dgn pendidikan. Sebab anugerah dan sambutan memang hanya di peringkat sekolah je, di universiti mana ada kan....tapi mungkin jika diambil kira hari guru itu adalah "Hari Pendidik"...hah!!SEMUA tak kira guru, pensyarah 'U" atau kolej atau politeknik pun masuklah kan..Apapun pada tarikh 16 Mei itu yg jatuh pd hari Sabtu (lepas) saya mendpt beberapa ucapan dan berikut adalah antara ucapan2 yg sy dapat:
MAK Cakap CIKGU macam MAGGI - makanan rutin time susah
AYAH cakap CIKGU macam D'SEEKERS - menakutkan
ATUK cakap CIKGU macam ASTRO - macam2 ada, tapi
SAYA cakap CIKGU macam L'OREAL - kerana DIRIMU BEGITU BERHARGA!
"SELAMAT HARI GURU"

.....dULU 'dia' pegang rotan, kita kata dia garang
.....Bila 'dia' lambat masuk kelas, kita kata dia malas
.....Bila 'dia' marah2, kita kata 'dia' melampau
.....Bila 'dia' banyak cakap, kita kata 'dia' temberang
.....Bila 'dia' pergi kursus, kita kata 'dia' ponteng
.....Bila 'dia' tak datang sekolah, kita kata merdeka
....TAPI KINI...
....'Kita' adalah 'Dia'
.....SELAMAT HARI GURU-- GURU PEMBINA NEGARA BANGSA

2 ulasan:

Umi @ Puan Nurhidayah Hashim berkata...

Nurul.. cantik blog nurul.. ni first time akak visit. Banyak betul isi kandungannya. Tahniah yer..

Insya ALlah nanti akak akan isi borang sepertimana yang nurul kehendaki tu ye..

Selamat sejahtera dan bahagia selalu
Dari KAK HIDAYAH
MELBOURNE

Puan NHK berkata...

Salam kak Hidayah..
seronok rasanya dengr citer akak kt sana apa lagi nk masuk winter, aisyah tentu lg seronok kan!! Hara2semangat PhD akak tu akan meresp pd saya lah..sy sekrg ni tak nampak lg bayang PhD ni..tp cita2 ada..tp sebenarnya la ni byk sgt impian yg nak sy gapai ...tak taulah takut akhirnya sume keciciran..