Pesanan Pemimpin Terdahulu


"Saya dahulu telah berkata, kita hendaklah berbaik-baik dengan bangsa lain dalam pekerjaan mencari nafkah, tetapi di sebalik itu kita mesti ingat bahawa negara ini negara Melayu yang mesti kita utamakan".- Dato' Onn
Jaafar


"Sejarah telah membuktikan bahawa orang Melayu berjiran dengan orang bukan Melayu lebih daripada 200 tahun yang lalu. Kita duduk bersama-sama dan berjiran dengan pelbagai kaum di negara ini. Bagi saya, kejayaan itu memerlukan kepada beribu-ribu kepala, beribu-ribu hati dan beratus-ratus ribu tangan yang perlu digabungkan menjadi satu dan tunggal supaya faedah-faedah dan cita-cita kita itu tercapai dengan sempurnanya". - Almarhum Tunku Abdul Rahman Putra al-Haj.

20 Februari 2009

Bagaimana pendirian kita dalam isu PPSMI


Isu ini semakin hangat diperkatakan. Kepada pembela bahasa, mereka dianggap menolak kemajuan dan kepentingan bahasa Inggeris. Ada beberapa perkara yang hendak saya kongsi di sini dalam membincangkan, mempertahankan, serta memartabatkan bahasa Melayu:
1. Pertahan bahasa Melayu bukan bererti meminggirkan keperluan menguasai bahasa Inggeris.
2. Kita mesti kena tahu antara penguasaan bahasa dan penguasaaan ilmu. Bangsa lain di dunia seperti Jepun , Eropah atau umat Islam semasa zaman gemilangnya, mereka maju kerana menguasai ilmu.
3. sejarah telah membuktikan bahasa ibunda sebenarnya yang membawa kejayaan kepada sesuatu bangsa dan negara.
4. Cuba lihat sikap orang Melayu atau rakyat Malaysia umumnya yang menjelekkan apabila mereka menguasai bahasa Inggeris (seolah tiada rasa bangga dgn bahasa Melayu). Mereka malu nak tuturkan bahasa Melayu walaupun sesama bangsa apabila berada di majlis2 yang dianggap berprestaj, berbincang isu global atau berada di tempat yg mewah seperti di hotel 5 bintang.
5. Walaupun banyak suara yg menyatakan mereka akan tetap pertahan dan martabat bahasa Melayu walaupun guna bahasa Inggeris sbg bahasa pengantar tetapi kita tenguk dalam upacara rasmi/majlis rasmi, iklan2, kenyataan2 makluman malah info2 seperti di bank dan sebagainya meletakkan bahasa Inggeris di tempat pertama dan bahasa Melayu di tempat kedua.
6. Ada laman sesawang yang hanya guna bahasa Inggeris sahaja, tak adapun dwi bahasa, kan lebih elok jika ada dwibahasa, masyarakat juga boleh perbaiki bahasa Inggeris.
Bersambung...

(Pencemaran bahasa yang berleluasa - siapa peduli)
7. Masalah bahasa rojak juga antara cabaran utama dlm mendaulatkan bahasa kebangsaan. Media sendiri seolah tiada rasa tanggung jawab terhadap berleluasanya bahasa rojak ini.

Tiada ulasan: