
Salah satu tanggung jawab penting bagi seorang ahli akademik/pensyarah ialah menjalankan penyelidikan. Tugas pensyarah bukan sekadar mengajar/pergi kelas, marking kertas exam sahaja tetapi juga menghidupkan budaya ilmu yang mana antara ciri utamanya ialah menjalankan penyelidikan. Universiti yang mempunyai penyilidikan yang banyak (diiktiraf pulak penyelidikan itu) akan meningkatkan taraf dan martabat universiti itu sama ada di peringkat negara atau global. Tetapi satu perkara yang sering menjadi persoalan (selain masalah untuk menambahkan penyelidikan), ialah banyaknya penyelidikan yang telah dihasilkan tetapi tidak dikomersialkan (bagi penyelidikan yg boleh dikomersialkan) dan banyaknya juga penyelidikan yg menjadi hiasan dalam almari2 pensyarah universiti terutamanya yg dari bidang sains sosial yg tidak diangkat dan diketengahkan, yang mana ianya juga sebenarnya boleh membantu dalam menangani isu2 yg berlaku. Benda ni dah sekian lama dibincangkan sebenarnya, alasan2 seperti sukar untuk mendapat sokongan dari pihak swasta (untuk bangunkan sesuatu inovasi itu), pihak kerajaan, dana dan sebagainya msih lagi menjadi penyebab utama. Setiap universiti sebenarnya juga berlumba2 untuk memperbanyakkan penyelidikan untuk menaikkan taraf dan martabat sesuatu universiti itu disamping mendapat gelaran universiti penyelidikan (RU), tapi kalu dah sekian banyak penyelidikan dibuat tetapi tiada pihak lain yg ingin menggunakan hasilnya, ini masalah besar juga. Status pensyarah juga dinilai melalui banyaknya penyelidikan yg berjaya dihasilkan. Dalam satu seminar yg baru saya hadiri (Seminar Pendidikan Tinggi Islam Serantau), seorang pembentang menyatakan sama ada research dlm bidang sains atau sains sosial keduanya mempunyai kebarangkalian untuk ada unsur PENIPUAN/TIDAK BENAR dalam penyelidikan itu. Oleh itu, sesuatu kajian itu hanya boleh dikategorikan sebagai BETUL tapi belum tentu BENAR. (Semua ini memerlukan individu yg memiliki kekuatan iman dan taqwa- insan rabbani).
Tiada ulasan:
Catat Ulasan